Niks is onverkoopbaar. Nou ja, bijna niks.
Maar wie voor zijn mooie lap grond met bedrijfsbestemming na vier jaar in de etalage nog geen koper heeft, gaat wel denken dat je het aan de straatstenen niet kwijt kan. Na zo’n periode is de vraag of het niet aan het object zelf ligt of misschien aan de makelaar, nu je de economie op dit moment moeilijk als schuldige kunt aanwijzen.
De gedachte is begrijpelijk, maar in de meeste gevallen niet terecht. Want als de verkoop van ruim 22 duizend vierkante meter grond in Zetten (nabij Nijmegen) vorige maand iets leert, dan is het dat er altijd kopers zijn.
Je moet ze alleen wél vinden.
Dus toen de vorige makelaar de gebruikelijke kanalen zonder succes had ingezet, was het tijd iets nieuws te proberen. De vraag was: wat is het alternatief? Hoe krijgen we snel biedingen na jaren van wachten? Welk bedrijf ziet potentie in een groot terrein dat vlakbij de op- en afritten van de A15 ligt, maar geen toplocatie is?
BOG Auctions
Voor Richard Dieteren zijn zulke wat lastiger te verkopen percelen een kolfje naar zijn hand. Als Business Manager Real Estate van BOG Auctions – marktleider in het online veilen van onroerend goed – is het vinden van kopers een dagelijkse uitdaging. Net als een makelaar zou je zeggen.
Maar Dieteren ziet dat anders: “Een makelaar zet het op Funda en wacht tot ie gebeld wordt. Wij denken: leuk dat het object op Funda staat maar wie kunnen we nog meer bereiken? Hoe gaan we de partijen die het object al hebben bekeken zenuwachtig maken?”
Voor het perceel in Zetten kwam Dieteren tot de conclusie dat het onder de aandacht moest komen van ontwikkelaars, niet alleen lokaal maar ook bij landelijke spelers. “Misschien iemand die een distributiecentrum moet bouwen.”
Campagne
Een campagne van vijf weken ging van start, met als eyecatcher een billboard langs de snelweg. “Daarnaast plaatsen we heel gericht advertenties in media die de beoogde kopers lezen, dus naast de lokale krant ook Cobouw en andere vakbladen.”
Daarnaast deed BOG veel op social media, zelfs op Facebook. “Nadeel daarvan”, zegt Dieteren, “is dat je met online niks tastbaars hebt zoals een advertentie in De Telegraaf. Maar met online schiet je niet met hagel maar juist heel gericht – het is effectiever en dus goedkoper.”
Dat komt ook omdat je volgens de onroerend goed specialist tussentijds kan bijsturen. “Alles is meetbaar. Zo kunnen we zien wat werkt. Als LinkendIn niet goed presteert, maar Facebook wel, gaat daar meer budget naar toe.”
Resultaat was dat de (nieuw aangestelde) makelaar Cushman & Wakefield snel door meerdere belangstellende partijen is gebeld. Tijdens de veiling kwamen er 65 biedingen van meer dan vijf bieders. Daar zaten grote landelijke partijen tussen maar de grond ging toch naar een regionale partij. “Dus dat zenuwachtig maken is gelukt”, concludeert Dieteren tevreden. “Dankzij de veiling dwing je mensen de knoop door te hakken.”
Verkoop
Dat de koper actief is in de logistieke sector mag niet verbazen, precies waar BOG Auctions op had ingezet. De verkoopprijs: 1.375.010 euro; lang niet gek na een campagne van een paar weken.
Maar ook zonder logistiek bedrijf was er volgens Dieteren wel een koper gekomen.
“Gelukszoekers bereik je ook altijd met grond. Want je hoeft het niet te verzekeren, de dakgoot kan niet verstopt raken en er kan geen cement in de wc zitten. Er is kortom weinig risico. Het geld brandt in de zak en partijen denken: als ik het heb, ga ik er wat leuks mee doen.”
Ook Dieteren roept het daarom nog wel eens achteloos: niets is onverkoopbaar.
Meer informatie over zelf percelen veilen? Ga naar BOG-Auctions.